Friday, March 18, 2011

jErawat!!

Jerawat merupakan perkara yang biasa berlaku pada remaja yang akhir baligh disebabkan oleh perubahan hormon badan. Bagaimanapun jerawat yang teruk mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab seperti jangkitan kuman (penyakit, alahan dan salah penjagaan kulit.)

Sekiranya jerawat berlaku dengan teruk, ia perlu dirawat untuk mengelakkan berlakunya parut yang berkekalan.

Jerawat secara amnya merupakan suatu fenomena biological yang terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia. Ianya sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berminyak seperti kulit muka dan kulit badan. Berdasarkan kajian yang dijalankan dalam bidang perubatan dermatologi telah menemukan hampir 50 jenis jerawat telah menjadi masalah kepada lelaki dan wanita. Jerawat; bahasa Inggeris “Acne Vulgaris”, iaitu masalah kulit yang berlaku pada Pilosebaceous (terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak)pada bahagian kulit. Masalah jerawat selalunya sering dialami oleh golongan remaja akil baligh dan dewasa disebabkan oleh perubahan hormon badan yang normal.


hah..korang penah alami masalah jerawat x?..

rasenye semua org ade masalah ni kot..kalau yg xde tu, muka halus licin tu memang bertuah la..aku dulu pun penah juga berjerawat ni..teruk gak..mula kulit ok je..tp bila umur masuk 21 tetibe je jerawat tumbuh dgn meriah kat muka ni..risau..memang la risau gile time tu..macam2 dah guna tp xmenjadi..jerawat memang teruk gila la..dah la byk, besar2, merah, sakit lak tu..rase rendah diri sgt time tu..rase cam xnk kuar dr rumah pun..malu pun ade gak..org asik tnya je..nape muka jadi camtu?..salah pkai produk ke?..ade yg kesian and ade gak yg kutuk huhu..memang tension gile ahh..nak kata aku pkai produk skin care yg bukan2, memang x la..

antara punca aku naik jerawat byk time tu may be sebab

i-perubahan hormon kot..nak masuk alam dewasa hihihi..

ii-time tu aku keje ngan mak andam, so de belajar make up n pakai brg make up mak andam tu yg maybe xsesuaii ngan aku kan..

iii-maybe coz time tu stress yg melampau sampai jerawat pun dtg menemani huhu..

tp skang muka aku alhamdulillah..dah clear..suci murni lgi..juz tinggal parul je la.so kat cni aku nak share ape yg aku guna time muka aku byk jerawat..maybe korg leh try..

time tu akak aku keje kat klinik, aku rajin gak la g klinik yg dis keje tu.so de sorg kakak ni tnya nape ngan muka aku..dia ckp ade gak patient yg dtg sebab masalah jerawat ni..so di pun bagi antibiotic yg doc bg kat patient ni kat aku..klau korg de jerawat yg teruk cari la TETRACYCLINE..memang bagus antibiotic ni.dlm masa 2 minggu muka aku dh ok..tp better klau korg g check up ngan doc dulu..mana tau klau antibiotic tu xsesuaii ngan korg kan..jgn ikut cam aku, main mkn je..nasib baik sesuaii ngan aku.lau x, xtau la jd ape hihihi..member aku de try gak, tp dia mkn xde effect pun.jerawat xhilang pn...tp awas, akak tu ckp time mkn ubat ni xleh mkn telur n susu..segala jenis bahan tenusu cam coklat ke semua xleh tau..kalau langgar pantang ni, nnt jerawat makin byk.kakak tu la yg cakap, xatau la betul x..and aku memang xmkn apa yg dia xbagi mkn tu..takut seyy..tp bukan utk selama2nya, time mkn ubat ni je..bila muka dah ok,dh berhenti mkn ubt leh la mkn mknn yg terlarang tu hihihi..

pastu kakak tu suruh aku guna gel T3-MYCYN..tp gel ni pakai waktu mlm je tau..coz ianya xleh kena cahaya matahari..nanti kulit jadi merah..sensitif..juz sapu kat jerawat yg besar2..

and last dia suruh aku cuci muka ngan sebamed..memang bagus menda alah ni..guna sket je..bolah save berbulan2..sebamed ni xde alkaline.PH5.5..bagus utk kulit sensitif..sampai skang pun aku stiil lg cuci muka guna sebamed..penah skali tu aku cuci muka kat ofis ade someone tu tegur.."pakai sebamed ke?,member pn ade pakai. tp muka awk xde jerawat pn" so aku ckp "skang mmg la xde,dolu2 byk..bila pakai ni dah ok hee."

so aku harap korg leh la try semua yg berkenaan or salah satu darinya..tp klau nk mkn antibiotic tu, jgn lupa dptkan nasihat doc dulu tau..

aku penah gak try clearasil ni, 1 set lg tp xmenjadi pun

ni la sebamed..

dan ni mycin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...